Conştiinţa istorică se naşte din încercarea de a construi identitatea unui popor, a unei
naţiuni, prin raportare la alte popoare, la alte naţiuni. Câteva dimensiuni
specifice acestei raportări sunt: situarea în timp şi în spaţiu, evenimentele
istorice, limba, cultura şi civilizaţia, mentalităţile.
Incepând
cu secolul al XVI-lea, preocupările privitoare la felul în care românii se înscriu
în cursul istoriei apar în documente scrise în limba slavonă. Acest interes se
dezvoltă datorită contactelor pe care cei preocupaţi de formaţia lor
intelectuală încep să le aibă cu alte culturi şi alte civilizaţii. Primul român
care afirmă, în lucrarea sa Hungaria
(1536), scrisă în limba latină, originea romană şi unitatea limbii şi a poporului
român este savantul umanist Nicolaus
Olahus. Pasul important este făcut în acest domeniu de cronicarii
moldoveni, cei care la mijlocul secolului al XVII-lea şi începutul secolului al
XVIII-lea, scriind în limba română, pun bazele istoriografiei şi care, de
asemenea, sunt consideraţi a avea merite în crearea unui stil literar.
Scrierile lor au ecou şi în Ţara Românească, unde apar alte cronici care
continuă efortul de reconstituire a istoriei mai îndepărtate sau mai recente. Dimitrie Cantemir se detaşează ca un
istoric savant, acoperind, prin scrierile sale, atât spaţiul universal, cât şi
cel autohton. Intenţia autorului este de a elabora o descriere completă a
trecutului poporului său. M.Kogălniceanu începe să editeze, în 1843, Letopiseţele Ţării Moldovei şi îndrumă
programul revistei Dacia literară către
formarea unei literaturi naţionale, pentru care tema istoric este esenţială.
De-a lungul timpului, conştiinţa identitar generează polarizări ( în perioada
interbelică ) sau se supune ideologicului ( în perioada comunistă apar teorii
deformate despre originile şi vechimea românilor ).
Scrierile
istorice cele mai cunoscute sunt:
Analele
– scrieri istorice în care sunt înregistrate, an cu an, întâmplările
importante din viaţa unui popor;
Cronicile
( letopiseţe ) – lucrări istorice mai frecvente în Evul Mediu, care cuprind
înregistrări cronologice a evenimentelor sociale şi politice;
Cronografii
– scrieri de factură istorică, începând cu facerea lumii, şi care se bazează
pe izvoare istorice, dar şi pe legende populare;
Secolul al XV-lea şi al
XVI-lea – cronici în limba slavonă:
§
cronici de curte prin care se
fixează memoria unei colectivităţi conduse de un voievod;
§
au circulat numai în manuscris;
§
primele texte închegate narativ,
care depăşesc modelul enumerativ şi sec al analelor;
§
primele forme de consemnare a
istoriei prin prezentarea cronologică a evenimentelor mai importante ale fiecărui
an;
§
primele au fost scrise în Moldova
( anonime, la porunca lui Ştefan cel Mare );
§
originalele nu s-au păstrat, ci doar
mai multe copii identificate după locul în care au fost găsite;
§
cronici despre Mihai Viteazul;
§
la acestea se adaugă cronici în
versuri scrise în limba greacă;
§
Secolul al XVII-lea
§
cronici scrise în limba română in
Moldova: Letopiseţul Tarii Moldovei de
Grigore Ureche, continuat de Miron Costin şi Ion Neculce;
§
cronici in limba polonă, în
versuri şi în proză, scrise de Miron Costin;
§
o istorie a moldovenilor scrisă de
Miron Costin;
§
cronici anonime muntene;
§
cronici de autor din Ţara Românească;
Aceste
letopiseţe sunt un fel de pomelnice, notând sumar nume de voievozi şi anii de
domnie ai acestora. Istoria domniilor de după moartea lui Ştefan cel Mare este
continuată de cronicile slavoneşti ale călugărilor Macarie (odată cu acesta
apar în istoriografia română cronicile cu caracter memorialistic ), Eftimie şi
Azarie - care au ca model scrierile bizantine – caracterizându-se printr-o
exprimare căutată, neglijând uneori claritatea şi exactitatea evenimentelor.
In
secolul al XVIII-lea, apar cronici in limba română care încearcă sa recupereze
trecutul. Cronicarii au avut revelaţia necesităţii unei disocieri între făurirea
evenimentului istoric şi consemnarea lui ca modalitate de conservare a
trecutului.
Pentru
cultura noastră, cronicile au o importanţă deosebită, şi anume:
Istorică
– pun bazele istoriografiei româneşti, abordând probleme legate de originea
latină a poporului şi a limbii noastre, de continuitatea şi de unitatea
poporului român;
Lingvistică
– sunt o sursă însemnată de cunoaştere a unei etape din evoluţia limbii române;
Literară
– oferă forme incipiente ale prozei noastre artistice;
1.
Scrisul
reprezintă una dintre soluţiile de memorare a trecutului, alături de memoria
orală. In secolele al XVI-lea şi al XVII-lea, la curţile domneşti se elaborează
primele documente scrise ale istoriei,consemnarea evenimentelor fiind orientată
spre faptele eroice ale voievozilor. Scrierile despre identitatea istorică sunt
iniţiate de domnitori şi încredinţate slujitorilor de cancelarie, de obicei călugări
deprinşi cu scrisul. Interesaţi să transmită posterităţii dovezi ale trecerii
lor prin lume şi ale vitregiilor pe care le-au înfruntat, principii români îşi
scriu numele în cronici, dar le leagă şi de construirea bisericilor.
2.
Istoriografia
începe opera de consemnare a istoriei româneşti la sfârşitul secolului al
XV-lea la curtea domnească a Moldovei, în timpul lui Ştefan cel Mare, iar în
secolul al XVI-lea iniţiativa se regăseşte şi in Ţara Românească. Deocamdată,
numele celor care se îndeletnicesc cu această activitate nu se păstrează, ei având
doar rol de scribi. Cu timpul, anonimatul este depăşit, iar iniţiativa trece
din spaţiul oficial al curţii domneşti în cel neoficial, particular, fiind
preluată de boierii cărturari. Se produce astfel o individualizare atât a
perspectivei, cât şi a stilului, ceea ce conduce la apropierea istoriografiei
de literatură şi scrierea primelor pagini literare.
Istoriografia în limba română s-a născut o dată cu ridicarea noii boierimi între
secolele al XVI-lea şi al XVII-lea, ca o consecinţă a renunţării la uzul limbii
slavone în actele de cancelarie şi a tendinţei marilor feudali de a subordona
puterea domnească. Un rol însemnat în dezvoltarea istoriografiei, mai ales a
celei moldoveneşti, l-a jucat umanismul târziu al şcolilor din Polonia. Ideea apartenenţei
poporului român şi a limbii sale la ginta latină, aceea a originii comune şi a legăturilor
de neam şi limbă între toţi românii trebuie puse pe seama influenţei
umanismului. Acelaşi curent literar şi cultural a influenţat stilul cronicarilor,
oferindu-le modele de întocmire şi redactare savantă a letopiseţelor. Aşadar,
istoria unui neam este purtătoarea unor valori educative şi scrierea ei devine
o responsabilitate integral asumată.
3.
Cronica
este scrierea istorică în care sunt consemnate în ordine cronologică
evenimentele dintr-o anumită perioadă, după surse diverse, atât scrise, cât şi
orale. In spaţiul medievalităţii româneşti, denumirea ei este de letopiseţ şi limba de expresie este la început
slavona, limba oficială, de cancelarie, preluată din mediul bisericesc care o
consacrase ca limba a culturii scrise. Ştefan cel Mare este promotorul acestei acţiuni,
continuate ulterior şi de alţi domnitori, pentru ca în secolele următoare să
devină operă de autor, atât în Moldova, cât şi în Ţara Românească.
CRONICA – tipologie în funcţie de autor sau iniţiator:
§
cronica domnească este cronica oficială, întocmită
sub directa supraveghere a domnului care a avut iniţiativa ei şi este expresia
punctului de vedere oficial;
§
cronica de autor este cronica întocmită de un
învăţat laic, exponent al clasei sociale cu acces la instrucţie, care are iniţiativa
de a fixa în scris evenimentele importante din istoria neamului său;
§
cronica anonimă este un tip de cronică al cărei
autor nu este cunoscut; cercetările întreprinse asupra acestor cronici, începând
cu secolul al XIX-lea, au permis diferite ipoteze privind paternitatea lor;
pentru a desemna presupusul autor, se foloseşte formula “ atribuită lui”.
Temele
fundamentale abordate de cronicari şi de ceilalţi autori preocupaţi de conştiinţa istorică a
românilor sunt:
§
originile
§
limba
§
continuitatea
§
evenimentele istorice
§
instituţia domniei
Ideea
originii românilor, apare la cronicari, dovedită şi prin latinitatea limbii.
Activitatea şi scrierile marilor cronicari au determinat apariţia unui specific
românesc, cum ar fi elogiul adus Ţărilor Române pentru lupta împotriva
expansiunii otomane sau argumentarea originii romane a populaţiei şi a latinităţii
limbii române. Activitatea cronicarilor ajunge la strălucire în secolele XVII –
XVIII în letopiseţe, care realizează cea
dintâi imagine scrisă a istoriei noastre.
Consideraţiile
asupra cronicii lui Grigore Ureche, din oricare perspectivă s-ar face, trebuie să
plece de la textul ştiinţific distins de acela al interpolatorilor. Recopierile
consecutive, făcute după moartea cronicarului (1647) de Simion Dascălul, Misail
Călugărul şi Axinte Uricarul, înseamnă adaosuri la textul prim care a fost mai
amplu decât interpolările. Ceea ce le diferenţiază şi este încă şi mai
important pentru istoricul mentalităţilor, e nivelul cultural şi mentalitatea
în consecinţă, care îl situează pe Ureche într-un orizont superior. Grigore
Ureche nu îşi foloseşte deplin, imaginativ, libertatea de a fi adus în pagină
figuri trăitoare înapoi în istorie. Omul evocărilor sale trece fulgerător pe
ecranul textului, cu o simplă etichetă alăturată numelui. Îşi încearcă însă
puterea de a pune oameni în acţiune, lăsându-i să se spună pe ei înşişi. Costin
va reface narativ traiectoria personajelor – înţelepte sau nu – pândite de
destin, iar Neculce, povestitorul mim, în maniera teatrului popular, va imita
şi gesturile, şi spusele personajelor sale.
Portretul
total, recunoscut astăzi ca text clasic, e conceput de Ureche ca imagine
individualizată a acţiunii eroice esenţiale şi nu din date de viaţă domestică
sau publică. Tehnicile clasice de portretizare sunt personalizate, iar
trăsăturile eroului sunt subliniate din informaţie livrescă, dar interpretată.
În
formă şi conţinut, Letopiseţul, care
pleacă de la formarea statului feudal (1359) şi se sfârşeşte la anul naşterii
scriitorului (1595), deschide corpusul de
cronici ale Moldovei feudale. Aceasta este opera care trasează linia de
demarcaţie, ruptura între naraţiunea istorică în slavona bisericească şi
cronica ce spune povestea ţării „mai pre larg”, în limba română. De aici
începând, istoria literaturii române are ca obiect naraţiunea scrisă în stilul
limbii vorbite. Forma în care se prezintă textul a devenit un model pentru ceilalţi
cronicari, pentru ca mai târziu să fie preluată şi de Mihai Sadoveanu în Zodia
cancerului sau Vremea Ducăi-Vodă. Acest model al povestirii
cronicăreşti are în vedere împărţirea textului în paragrafe cu titluri care
anunţă conţinutul, organizat, în general, în jurul unui singur eveniment sau
personaj istoric.
Cronicarul,bogat
şi cult,iubitor de civilizaţie şi legi afirmă un spirit nou în scriere,fără să
se emancipeze cu totul de interpretarea providenţialistă. Timpul povestit este
anterior duratei biografiei sale,ceea ce indică evocarea unei istorii la care n-a fost martor. Recurge,de aceea,la sintetizarea informaţiei
din surse scrise,interne sau externe, şi orale,după povestirile tatălui şi
pentru că nu trăise istoria povestită,Ureche nu e încercat de mari emoţii şi
exaltări. Energia naraţiunii îl arată un raţional şi nu un sentimental. Scrie
pentru a lăsa un instrument de cunoaştere:„învăţătura”,aducând trecutul în
prezent spre a da o lecţie viitorului.
Ca
umanist de marcă şi povestitor de istorie,în proză şi în versuri,Miron
Costin ne obligă la nuanţarea consideraţiilor asupra conştiinţei
literare a cronicarilor. Cugetările ample şi variate ca subiect încarcă de sens
discursul narativ,situându-l într-un plan superior faţă de acela al
predecesorului,Grigore Ureche. Totuşi
singurul contemporan care a scris vibrant despre Costin şi înţelepciunea lui a
fost Neculce, mare admirator,de altfel,a lui Miron Costin.
Este
esenţial să plecăm de la observaţia că nota distinctivă a atitudinii narative a celui de-al doilea cronicar din „triada
beletristică norocoasă”(Ş.Cioculescu) e reflexivitatea.
Energia stilului e canalizată pe direcţia cugetării şi moralizării în consecinţă.
Însă,moralizarea nu e făcută frust, cu violenţă de vocabular, ca la Neculce , si discret, prin
meditaţii şi parabole. Costin este,de asemenea, singurul cronicar care
conştientizează şi formulează diferenţa de durată între spaţiul istoriei în act
şi povestirea ei,care nu poate dura tot atât:”Ceea ce povesteşti repede,nu se
întâmplă tot aşa de repede”.
Letopiseţul,compus din evocare şi memorialistică,începe de la „cumplita
domnie a lui Aron Vodă” şi se încheie cu evenimentul morţii suspecte a lui
Ştefăniţă Lupu, aşa cum a văzut-o autorul. Miron Costin este scriitor de
cronică,dar mai întâi scriitor.
Perspectiva se modifică,deoarece,pentru prima dată,faptele prezentate au fost
trăite de autor,el fiind nevoit să evalueze,având îndoieli, admirând sau
dispreţuind faptele şi personajele despre care scrie,fiindcă istoria este
pentru cronicar un fapt viu,în relatarea căruia se implică. Pagina ne apare
elaborată ca stil, naraţiunea are nerv spiritual,e tensionată de sentimente şi
resentimente,naratorul deplânge constant „ţara-mi înlăcrimată şi pe bieţii
locuitori”.Structura materiei istorice povestite,în capitole şi paragrafe nu urmează,nici
ca intitulare,metoda lui Ureche. Dispunerea diacronică rămâne,totuşi,în
varianta primă a scrisului cronicăresc. Miron Costin impune un model narativ
reflexiv,aşa cum şi Neculce va impune unul,de marcă orală,ambele funcţionale în
evoluţia internă a epicii româneşti. Prima comparaţie cu stilul lui Grigore
Ureche,la Costin
„sintaxa narativă” este mai variată,mai nuanţată. Scenele de execuţii tiranice
(sub Tomşa vodă),conspiraţiile cu consecinţe spectaculare (complotul lui
Gheorghe Ştefan şi al boierilor din familia Cigolea împotriva lui Vasile Lupu),
răscoala ţăranilor (sub Alexandru Iliaş) acoperă epic cele mai alerte pagini.
Există,totuşi,în
ţesătura letopiseţului numeroase momente de răgaz consacrate meditaţiei, descifrării
principiilor ascunse care determină înălţările şi căderile omeneşti. Suntem,în
aceste secvenţe(stilistic mai cursiv redactate decât restul textului,dovadă că autorul zăbovea mai
mult asupra lor sau le punea pe hârtie dupa o mai lungă gestaţie),în alt tip de
discurs,într-o povestire care istoriseşte şi interpretează,căutând „sâmburii”
ce pot procura învăţătura,pilda şi pot face dintr-o „carte de istorie” o „carte
de înţelepciune” purtătoare a unor adevăruri cu valoare atemporală, universală.
De-a
lungul cronicii se configurează o galerie de caractere întruchipate de una sau
alta din figurile istorice,în principal personalităţi domneşti:despotul(Aron
Vodă);eroul însetat de sânge(Mihai Viteazul);bunul,piosul(Ieremia
Movilă);bazileul mândru(Vasile Lupu) etc. Spre deosebire de Ureche, Costin
neglijează amănuntele anatomice care nu au relevanţă pentru traiectoria
domnească a personajelor. Îl separă şi de Neculce faptul că portret,pentru el,
înseamnă figura interioară, temperamentul,psihologia, intelectul şi de aici conduita.
Personajele sunt sau nu oameni „întregi la hire”.
Continuând
letopiseţul lui Grigore Ureche,Miron Costin n-a putut aborda problema originii
poporului român,astfel că a simţit nevoia să scrie o altă lucrare pe aceasta
temă:De neamul moldovenilor. Opera a
rămas neterminată,dar surprinde patosul cronicarului în afirmarea originii
latine a poporului nostru şi convingerea că, prin scrisul său responsabil,el
poate scoate neamul din întunericul neştiinţei.
Aşezându-şi
lucrarea de istoric în continuarea operei predecesorilor,Grigore Ureche şi
Miron Costin, Ion Neculce lasă literaturii române cea mai izbutită secvenţă
din impresionanta serie a letopiseţelor moldoveneşti sub raportul realizării
artistice şi simţind nevoia să-i adnoteze pe înaintaşi, acesta produce o
istorie paralela,alcătuită din cele patruzeci de povestiri,adunate sub titlul
de O samă de cuvinte şi plasate in
fruntea letopiseţului.
Înainte
de a fi un povestitor subiectiv sau popular, Neculce este un povestitor înnăscut.
El scrie paginile memorialistice cu o vădită intenţie autobiografică. Cum
prefaţa o spune,povestitorul îşi ia distanţă de predecesori, înclinând în
favoarea anecdoticului şi legendei. Ion Neculce se prezintă în postura
istoricului imparţial pentru că îl
citise pe Miron Costin,dar – ca şi acesta – preface în povestire un tablou al
Moldovei pe care îl alcătuieşte el însuşi, şi nu tabloul veridic al Moldovei în
care trăise;el nu falsifică realitatea,ci aşează în text „fapte alese”,cărora
le dă dimensiuni istorice diferite,în funcţie de propria-i părere,însoţite de
interpretări convenabile. Costin refuză deliberat sa scrie ceea ce „ar fi fost
de urâtă pomenire” ori, Neculce tocmai aici găseşte un filon de exploatat,
alimentându-şi din el povestirea,fără perifraze şi eufemisme. Miron Costin nu
pătrunde indiscret în viaţa personajelor,în timp ce Neculce stoarce această
sursă spre a-şi colora puternic şi original întruchipările individuale,de
altfel,este cunoscut faptul că Neculce a fost un mare iubitor de cancanuri,cele
cu substanţă erotică atrăgându-l cu deosebire.
Aparent,istorisirea
lui Neculce curge odată cu timpul,urmând
vechiul model cronicăresc cu secvenţe ale căror dimensiuni le determină istoria
sau subiectivitatea autcorială. Urmând vremea şi reconsiderând întâmplările,
ierarhizându-le,narându-le după tipare comune cu cele ale oralităţi, Neculce îşi incită cititorul prin anticipări ce rup firul cronologic al povestirii sau,mai rar,prin rememorări.
Când
şi-a ţesut naraţiunea,cronicarul a avut o intuiţie sigura a „nucleelor” ce
puteau genera epicitatea,a identificat cu precizie „personajele” (şi nu doar
„negativii”,ca în cronica lui Miron Costin). Iar această naraţiune,ce aduce a
literatură de colportaj, agreează cu precădere amănuntul, mărunţişurile (pe
lângă care Costin sau Ureche ar fi trecut netulburaţi), într-un cuvânt, anecdoticul. Discursul narativ al
acestui ultim mare cronicar al Moldovei este foarte personal,nu mai are
puritatea impersonală a textului evocator a lui Ureche, neimplicat ca martor
nici măcar în ultimele evenimente povestite.
O
alta caracteristică a cronicarului este capacitatea incontestabilă de a ironiza.
Ironia rezultă din intonaţia orală,precum şi din construcţia stilistică
intenţionat gândită să semnifice indicele negativ al faptelor,spre a ruina o realitate.
Chemată mereu să sancţioneze,concluziv,o situaţie,ironia lui Neculce schimbă
tonul imprecaţiei cu cel de dispreţ şi moralizare. Povestitorul îşi schimbă
tonalitatea vocii de la strigăt la şoaptă,de la denunţ la bănuială plasată în
stilul îndoielii,gesticulează,imită,arată cu degetul,e indignat de cele mai
multe ori,ironizează satisfăcut şi răutăcios,dar nu se poate bucura din plin
niciodată, notele de umor sunt fulgerări stilistice şi nu trăiri,”ironia este
prea morală pentru a fi artistă şi prea crudă pentru a fi comică”.
Povestirea
de tip legendar este un alt mare talent al lui Neculce. Plăcerea pentru
anecdotic adaugă o „linie” în plus la figura interioară a povestitorului. Sursa
populară a celor mai multe dintre cele 42 de mici povestiri plasate in faţa Letopiseţului e certă. Ele „sînt audzite
din om în om,de oameni vechi şi bătrâni,şi în letopiseţ nu sînt scrise,ce s-au
scris aice”.”O sama de cuvinte”
reprezinză pentru narator o cale neriguroasă de cunoaştere(pentru că „dzic
unii…dar adevărul nu se ştie,că letopiseţul nu scrie nemică…”),dar o deschide
totuşi fascinat de întâmplările extraordinare,credibile şi mai ales
delectabile.
Cronica
lui Ion Neculce,Letopiseţul Ţării
Moldovei de la Dabija-Vodă
până la a doua domnie a lui Constantin Mavrocordat,este cea mai importantă
dintre toate cronicile moldoveneşti pentru evoluţia prozei literare prin arta
naraţiunii,dovedind talentul de povestitor înnăscut al autorului.
Lucrarea,preponderent memorialistică, selecţionează din multitudinea de
evenimente trăite atitudini omeneşti care imprimă o direcţie dramatică
destinului uman. Cronicarul este întemeietorul portretului anectodic, din care lipseşte descrierea, detaliile de
caracterizare morala şi psihologică adunându-se din întâmplări pline de viaţă.
Toate cele 42 de legende puse în fruntea Letopiseţului,sub
titlul de O samă de cuvinte, exprimă
atracţia cronicarului pentru legendar
şi anecdotic,în acelaşi timp. Acestea
pot fi considerate un fel de exerciţii narative care au introdus în literatura
noastră genul povestirii de delectare.
Astfel,Ion Neculce subliniază caracterul oral al acestor naraţiuni şi rolul
propriu în a le transforma în poveşti scrise, privite ca elemente fabulatorii
prin raportarea la realitatea din cronică.
Sub
denumirea generica de cronicari munteni a rămas in cultura romana un grup de cărturari
din Tara Româneasca,unii anonimi,autori de cronografe sau letopiseţe in
secolele al XVII-lea si al XVIII-lea.Cronologic, aceştia au scris mai târziu
fata de cronicarii moldoveni. Desi la curtile muntele ale lui Matei Basarab,Radu
cel Mare sau Neagoe Basarab a existat o înfloritoare viata culturala,un letopiseţ
sistematic si complet al tarii nu s-a păstrat.
Cronicile
munteneşti înfloresc în a doua jumătate a secolului al XVII-lea, două lucrări
fiind mai cunoscute: Letopisetul Cantacuzinesc, operă a
unui partizan al familiei Cantacuzinilor şi Cronicile Bălenilor,opera
anonimă. Ambele cronici debutează cu întemeierea Tarii Româneşti, plasată la
1290, şi se termină cu referiri la anul 1688, când, pentru o curta perioadă,
cele două familii rivale se împacă.
Suirea
pe tron, în 1688, a
lui Constantin Brâncoveanu a însemnat şi o modificare de atitudine faţă de
cronicile anonime. Cele doua letopiseţe fuseseră continuate, dar noul domnitor
le dezaprobă, nu pentru atitudinea lor partizană, ci pentru simpatia pe care o
avea pentru o altă facţiune, care îl avea în frunte pe stolnicul Constantin
Cantacuzino. Domnitorul încredinţează scrierea cronicii sale oficiale lui Radu
Greceanu, învăţat recunoscut în epocă, unul dintre traducătorii Bibliei
de la Bucureşti.
Această cronică se ocupă doar de epoca Brâncoveanu, oprindu-se
cu puţin înaintea tragicei morţi a acestuia.
Domnia
lui Constantin Brâncoveanu este prezentată şi într-o cronică anonimă, atribuită
lui Radu Popescu, un text care exprimă opinia autorului bazată pe mărturii ale
contemporanilor şi pe observaţii proprii. Acest letopiseţ anonim se opreşte
însă la anul 1717.
In
timpul domniei lui Constantin Mavrocordat, marele vornic Radu Popescu este
desemnat sa scrie cronica oficială. S-au păstrat două letopiseţe semnate de
acesta, unul care continuă o cronică moldovenească şi altul în care doar partea
de la 1699 pana la 1729 îi aparţine cu siguranţă, partea de început fiind o compilaţie
după cronicile anterioare.
Stolnicul
Constantin Cantacuzino continuă totuşi eforturile cronicarilor moldoveni, fiind
primul care are gândul de a scrie o istorie completă a românilor, vădind calităţi
de istoric, superioare cronicarilor moldoveni. Opera sa este cu adevărat ştiinţifică,
desprinsă complet de tonul partizan al cronicilor munteneşti.
Făcând
o paralela intre cronicile moldoveneşti şi cronicile munteneşti, putem spune ca
operele muntenilor sunt diferite de cele ale cronicarilor moldoveni, fiind mai puţin
documentate şi mai puţin obiective. Autorii lor nu au formaţia intelectuală a moldovenilor.
In plus, cronicarii munteni reprezintă facţiuni politice boiereşti în lupta
pentru putere. Cronicarii moldoveni au dat sinteze ale surselor anterioare lor,
scriind despre ce s-a întâmplat în continuare, în schimb muntenii nu fac decât
s o ia de la început de fiecare dată, ca şi când nu ar fi avut predecesori, toate
cronicile începând cu descălecatul lui Negru-Voda, plasat la 1290.
O
alta caracteristică este faptul ca unele cronici au rămas anonime sau se pot
atribui cu dificultate unor autori. Fără a fi lipsite de valoare documentară şi
de imboldul reconstituirii trecutului, cronicile munteneşti au mai degrabă un
caracter formal, legitimând îndreptăţirea partidei boiereşti pe care o reprezintă
la conducerea ţării. Caracterul evident polemic le dă, însă, valoarea literară.
De
asemenea, putem aminti faptul că Dimitrie Cantemir scrie „ Hronicul vechimei a
româno-moldo-vlahilor” care cuprinde istoria noastră de la origini pana la descălecare
şi susţinea ideea cronicarilor: originea comună a tuturor românilor.
Continuitatea
este un fenomen pentru care cronicarii nu deţin suficiente mărturii, este mai degrabă
înfăţişată ca un miracol pe care îl constată, dar nu-l pot explica. Pentru
relatarea evenimentelor istorice, cronicarii dezvolta tehnici narative si
descriptive care dau valoare artistica scrierilor lor.
Importanta
cronicarilor, aşa cum o percepem astăzi, nu consta neapărat în valoarea ştiinţifică
a ideilor pe care le-au pus în circulaţie (o influenţă majoră în dezvoltarea
istoriografiei româneşti), ci mai degrabă în impulsul pe care l-au dat formarii
conştiinţei identitare şi în contribuţia esenţială la înstăpânirea limbii naţionale
în cultură. Aşa cum constata Mircea Martin, caracterul demonstrativ al
scrierilor literaturii noastre vechi nu se manifesta doar in planul ideilor
(afirmarea originii şi apartenenţei romanice), ci şi în planul realizării
artistice (dovedirea capacităţii de abordare a unui gen sau a unei teme in
cadrul culturii autohtone).
Faptul
ca provinciile româneşti parcuseseră veacuri de istorie care riscau să fie înecate
în uitare, s-a născut scrisul cronicăresc, însă nu putem vorbi despre o obsesie
identitară, ci doar despre o necesitate stringentă în a recupera trecutul.(„ca
să nu sa înece a toate ţările anii trecuţi şi să nu ştie ce s-au lucrat...”(Grigore
Ureche ) ; „ca să nu să uite lucrurile şi cursul tarii...”(Miron Costin)).In
viziunea umaniştilor noştri, un popor fără istorie, care îşi ignoră trecutul, nu
va şti să-şi construiască prezentul şi nici să-şi imagineze viitorul. Un astfel
de popor nu are conştiinţa, nici forţa vizionară, asemănându-se „fiarelor si
dobitoacelor celor mute si fără minte” (Grigore Ureche). Aşadar, istoria unui
neam este purtătoarea unor valori educative şi scrierea ei devine o
responsabilitate integral asumată: „Eu voi da sama de ale mele, câte scriu”
(Miron Costin).
In
a doua jumătate a secolului al XVIII-lea Şcoala
Ardeleană ( care a fost o importantă mişcare culturală generată de unirea
Mitropoliei românilor ardeleni cu Biserica Romano-Catolică) continuă eforturile
de a produce dovezi care să conducă la formarea conştiinţei istorice a
neamului. Preocuparea pentru istoria naţională ocupă un loc privilegiat în
perioada paşoptistă, străbătuta de entuziasmul european al constituirii naţiunilor
moderne
Letopiseţele
şi lucrările cărturarilor au avut o circulaţie restrânsă în epocă şi
recuperarea lor o face, într-o primă etapă, Şcoala Ardeleană. Corifeii Scolii Ardelene (Samuil
Micu, Petru Maior si Gheorghe Sincai) au căutat să legitimeze drepturile şi
idealurile naţiunii romane din Transilvania prin intermediul unor argumente de
ordin istoric si filologic. Chiar dacă unele din ideile latiniste ale reprezentanţilor
Scolii Ardelene au fost, nu de puţine ori, din raţiuni polemice, exagerate, supralicitându-se
unele date sau argumente, rolul decisiv al Scolii Ardelene în formularea
sistematică, riguroasă si argumentată a latinităţii limbii romane reprezintă,
fără îndoială, un element pozitiv în istoria culturii româneşti.
Nicolae
Iorga remarca, subliniind importanţa Şcolii Ardelene, că „într-un timp când nu
era o literatura românească însufleţită de amintiri şi de aspiraţii, într-un
timp când nu se iviseră forme de stat care să întrupeze în vederea tuturora aceleaşi
mari amintiri şi aceleaşi aspiraţii potrivite cu ele, într-un timp când orice
frunte românească era aplecată spre pământ de stăpâniri străine, când sufletul
românesc nu vorbise încă în nepieritoare forme literare, era nevoie de
exagerarea ca puritate a acelui singur element de legătură a tuturor românilor,
de reabilitare morala a lor, care era limba. In ea s-a văzut curcubeul
vremurilor mai bune, în numele ei s-au dat luptele de redeşteptare, în acel
semn am învins”.
Corifeii
Şcolii Ardelene percep, cu o fină intuiţie, însemnătatea copleşitoare a limbii
în viaţa unei naţiuni. Limba era considerata de ei ca fiind expresia fiinţei naţionale,
semnul distinctiv al existentei si identităţii sale. Pe de alta parte, cărturarii
Şcolii Ardelene au sesizat în mod corect
şi au definit cu obiectivitate intercondiţionarea care exista intre dezvoltarea
social-istorica a naţiunii şi dezvoltarea limbii.
Comuniunea
dintre limba şi istorie îşi are originea în gândirea Şcolii Ardelene. Tot de
aici derivă şi ideea inter-relaţiei dintre limbă şi naţiune, şi gândirea
corifeilor Şcolii Ardelene, două elemente inseparabile, aflate intr-o relaţie
de interdeterminare deplină. Aceste imperative şi exigenţe se confundau, de
altfel, în procesul acţiunii de emancipare naţional-socială, deoarece lupta pentru
eliberarea naţiunii semnifica, în fond, lupta pentru apărarea, ilustrarea şi
dezvoltarea limbii. Cărturarii ardeleni sesizează, în primul rând, raportul
dintre limbă şi cultură, în cadrul căruia limba era socotita drept modalitate
fundamentala pentru cultivarea naţiunii.
În viziunea corifeilor Şcolii Ardelene, limba capătă o
semnificaţie majoră şi, în acelaşi timp, cu rezonanţe inedite. Ea constituia un
factor al coeziunii naţionale, contribuind la apropierea şi unirea
vorbitorilor. Gh. Constantin Ruja extinde această misiune la întregul spaţiu
lingvistic, cu estomparea diferenţierilor regionale, accentuând că „datoria
profesorilor e să răspândească cunoştinţa acestei limbi literare, care să
formeze legătura atotputernică între toate elementele româneşti.” Ni se
dezvăluie astfel o nouă relaţie a cultivării limbii, aceea cu unitatea
naţională. Cu cât o limbă era mai cultivată,mai aleasă şi mai îngrijită, cu
atât îşi va putea ea îndeplini mai bine, în condiţii optime şi sigure,menirea
unificatoare şi integratoare.
Învăţaţii Şcolii Ardelene se străduiesc să aducă argumente
şi mărturii cât mai plauzibile pentru a demonstra necesitatea menţinerii
unităţii şi a coeziunii limbii. Petru Maior, de pildă, îşi fixează atenţia cu
stăruinţă asupra acestei probleme, urmărind-o în evoluţia şi continuitatea sa.
El constată şi accentuează asupra ideii, de o semnificaţie majoră, menţinerea
unităţii limbii române în diverse etape istorice, recurgând la numeroase
argumente pentru a-şi ilustra teza, spre a-l convinge pe cititor şi pentru a
infirma supoziţiile adversarilor. Unitatea şi coerenţa internă a limbii, în
structura ei originară,nu a putut fi deteriorată, cum afirmă corifeii Şcolii
Ardelene, nici de contactul cu popoarele slave. Petru Maior observă, cu
obiectivitate şi pertinenţă, că influenţa limbilor străine, şi mai ales a
limbii slave, nu a alterat structura intimă a limbii române, care s-a menţinut,
în esenţa sa, aceeaşi: „Însă slovenii de ţesătura limbei româneşti cea din
lontru, nice cum nu s-au atins, ci
aceasta au rămas întreagă, precum era când întâiu au venit romanii, strămoşii
românilor în Dacia.”
Cronicarii
Şcolii Ardelene susţin originea comuna a tuturor românilor (moldoveni, munteni şi
ardeleni) şi originea pur romana a românilor. Ultima idee care sublinia nobleţea
poporului roman, se baza pe ipoteza exterminării dacilor de câtre romani. In
timp, istoricii au contestat această ipoteză.
Umanismul
ne-a redat sentimentul comunităţii de civilizaţie, limbă şi cultură cu ţările
Europei Apusene, conştiinţa unităţii teritoriale a provinciilor româneşti,
idealuri din care ne-am tras învăţămintele duratei noastre ca neam, permanenţa
spirituală şi ca misiune istorică.
“Cuvântul
istorie are doua semnificaţii
distincte, pe care publicul larg, dar şi mulţi profesionişti tind foarte adesea
a le confunda. Istoria defineşte, în acelaşi
timp, ceea ce s-a petrecut cu adevărat şi reconstituirea a ceea ce s-a
petrecut, cu alte cuvinte, trecutul în desfăşurarea sa obiectivă şi discursul despre trecut. Ceea ce numim îndeobşte
istorie este discursul nostru despre istorie, este imaginea, inevitabil
incompletă, simplificată şi deformată a trecutului, pe care prezentul o
recompune fără încetare.” (Lucina Blaga – Istorie si mit în conştiinţa românească
1997)
Conştiinţa istorica a romanilor începe să
se exprime odată cu scrierea istoriei lor. Consemnarea evenimentelor pune în
evidenţă două constante în viaţa lor zbuciumată – două fronturi de luptă: unul
extern, reprezentat de confruntarea cu duşmanii, şi unul intern, reprezentat de
rivalităţi şi conflicte pentru putere. Vârsta eroică a feudalităţii româneşti
este dominată de figurile emblematice ale voievozilor glorioşi, între care strălucesc
Ştefan cel Mare şi Mihai Viteazul, despre ale căror fapte de arme povestesc cronicarii.
Alte nume de seamă ale istoriei, Constantin Brâncoveanu şi Dimitrie Cantemir, sunt
fixate în memoria medievală mai ales pentru vitregia destinului lor. In scrierile
timpului este consemnată astfel şi cealaltă faţă a istoriei, legată de luptele
lipsite de glorie, în care se înfruntă oameni de acelaşi neam şi de aceeaşi
lege.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu