În lucrarea Postmodernismul românesc, Mircea
Cărtărescu preciza: „Despre o atitudine explicit şi conştient postmodernă se
poate vorbi însă în lumea românească abia după 1980 […] Putem constata doar că
este primul concept teoretic important, denumind un curent literar, intrat în
limbajul critic românesc după ultimul război ( onirismul se definea el însuşi
ca un neosuprarealism ) şi că frecvenţa folosirii lui, pozitive sau negative,
este în continuă creştere. Deja termenul pare să fie ataşat solid promoţiilor
’80 şi ’90 din literatura română şi e folosit cu o anumită constanţă şi în
muzică şi artele plastice.”
Postmodernismul este, după definiţia lui Eugen
Simion, „o etică şi o estetică a seducţiei, a jocului şi a impurităţii, adică
un fel de modernism fără transcendenţă, asemănător manierismului şi barocului,
adică un postmodernism fără postmodernitate.” Din punct de vedere etic,
postmodernismul ar fi un fel de nou umanism, construit pe mitul unei
(imposibile, de fapt, - consideră Mircea Cărtărescu ) întoarceri: „promisiunea
de a se întoarce cu o conştiinţă lucidă şi mai înţelegătoare, la ceea ce un
romancier de azi numeşte codul
existenţial al omului şi de a da o imagine unitară şi verosimilă a omului uitat în haosul unei istorii
iraţionale”.
După Nicolae Manolescu, postmodernismul este un
modernism mai tolerant, care împrumută criteriul poeticului din poezia modernă,
arătându-se mai îngăduitor în preferinţele şi idiosincraziile lui.
Mircea Cărtărescu susţine ideea că
postmodernismul, în adevăratul sens al cuvântului, s-a dezvoltat subteran şi
lent încă din anii ’50 – ’70, izbucnind în 1980, când se impune ca realitate
artistică a epocii noastre ( scriitorii anilor ’60 au redescoperit valorile
estetice ale literaturii, iar generaţia ’70 este mai pronunţat estetică şi mai
refractară la îndoctrinare ).
Trăsăturile postmodernismului au fost formulate şi
dezvoltate de criticul Ihab Hassan, citat de Mircea Cărtărescu în Postmodernismul
românesc cu lucrarea Pluralism în postmodernism. Perspective.
Acestea ar fi: indeterminarea –
pierderea încrederii în valorile absolute; fragmentarea – discontinuitatea textului (
„unitatea cărţii se dezmembrează pentru a face loc independenţei propoziţiei,
în care propoziţia se dezmembrează pentru a face loc independenţei cuvântului
etc.” ); decanonizarea – scriitorii
canonici priviţi ca valori imuabile şi sacrosante sunt demitizaţi; lipsa de sine – în opere apare
deconstrucţia în subiect, acesta însuşi fiind o ficţiune, o manifestare a unor
false euri; nereprezentabilul / neprezentabilul
– ceea ce interesează e poziţia faţă de referent, dar pentru artistul
postmodern, referentul nu mai există, operele putând fi complet nereferenţiale;
ironia – se generalizează devenind
substanţa însăşi a operelor artistice; trecutul poate fi recuperat cu ironie;
istoria, tragică iniţial – prin repetare – devine farsă; scriitorul
postmodernist nu creează, ci mimează, luând în derâdere, fantazând; hibridizarea – toate formele artei
prezentului se pot combina aleatoriu, postmodernismul depăşind definitiv
categoriile „închistate” ale esteticii clasice; carnavalizarea – pasiune pentru polifonia stilistică şi narativă,
pentru formări şi deformări continue ale limbajului; performanţa – textul postmodernist este interactiv şi cere
participarea directă şi intensă a receptorului la constituirea lui; unele texte
literare se cer reasamblate şi chiar rescrise de cititor; construcţionismul – o
consecinţă a perspectivismului postmodern este pierderea tot mai accentuată a
sentimentului realităţii, aş timpului şi a istoriei ( lumea devine ficţiune )
şi relaţia referenţială dintre acestea şi operă nu se mai încheagă; istoria,
spre exemplu, „e tratată” cu o libertate extraordinară, fiind torsionată,
alterată, corectată; imanenţa – în
literatură, aceasta se manifestă ca o „exuberanţă” intertextuală, metatextuală
[…] autoreferenţială, unică în istoria formelor.
Dacă ţinem cont de trăsăturile enunţate, putem
observa că postmodernismul implică un proces profund de metamorfoză a mentalităţii
omului. De la nivelul receptării la nivelul interpretării, omul postmodern e
mai pregătit decât omul altor epoci să accepte mai multe puncte de vedere, să
fie mai puţin intolerant şi să judece totul mai puţin în sens critic şi mai
mult în sensul acceptării. O cauză a acestei atitudini ar putea fi, după cum
notează Sanda Cordoş, „ritmul schimbărilor trepidante”, care „guvernează şi
spaţiul relaţiilor interumane, instituind o etică a maximei toleranţe, potrivit
căreia totul e permis, nimic nu se ( mai ) fixează, totul se consumă.” În
legătură cu această afirmaţie, se poate pune întrebarea în ce măsură omul care
trăieşte în postmodernitate mai are dorinţa sau capacitatea să acumuleze? În ce
măsură omul mai este interesat de fixarea cunoştinţelor şi nu de consum?
Desigur, este vorba despre un consum intelectual, în primul rând. Omul
postmodern nu mai are răbdarea acumulării treptate, el arde etape, sare peste
momente, dominat intens de sentimentul trăirii şi mai puţin preocupat de
analiză. De aici, maxima toleranţă în raport cu toate formele de cultură ( care
pot fi interesante sau, dimpotrivă, pot fi ignorate ) şi cu toate formele de
comunicare: „Acest experimentalism nelimitat în relaţie cu celălalt nu mai lasă
loc pentru trăirea dramatică a crizei comunicării şi face din omul postmodern
un practician neangoasat al pluralităţii limbajelor, pe care le posedă, le
deconstruieşte, la nevoie le inventează. Pentru că nu mai are nostalgia
dureroasă a unui limbaj unic, postmodernul face din Turnul Babel blazonul unei
plurivocităţi ludice.”
Şi totuşi, analistul limbajului şi a modalităţilor
de comunicare ale omului postmodern descoperă că limbajul universal, cu a cărui
nostalgie trăieşte orice om, pentru că îi aminteşte de starea edenică, există
şi în această etapă a evoluţiei umanităţii. Numai că şi-a schimbat caracteristicile.
Omul postmodern trăieşte în şi pentru limbajul mijloacelor de comunicare în
masă. Au devenit parte integrantă din limbajul oamenilor de pretutindeni
sintagmele impuse de textele publicitare: „Sintagmele tipice reclamelor pătrund
totuşi în alte tipuri de texte, mai ales în limbajul tinerilor. Prelucrări
inconştiente apar în chip de clişee în eseuri, comentarii, răspunsuri la
examene: textul „oferă un plus de…”, autorul „alungă monotonia…” Mai interesante
sunt preluările conştiente: discursul publicitar devine o sursă de
intertextualitate şi de productivitate familiar-argotică.” ( Rodica Zafiu )
Uniformizarea limbajului se produce, firesc, prin adoptarea expresiilor
specifice. De exemplu, formule publicitare ca „Şi marmota învelea ciocolata…”,
„A înnebunit lupul”, „Gogule, probleme mă?” au intrat în limbajul cotidian,
pentru a exprima condescendenţa, compasiunea pentru cel care nu înţelege ceva,
surprinderea, ironia, interesul mimat pentru părerea celuilalt etc. Este de
remarcat că aceste expresii tind să înlocuiască modalităţile „clasice” de
exprimare a aceloraşi sentimente: „ei!”, „aş!”, „aiurea!” De aici,
„plurivocitatea ludică”. Limbajul universal al postmodernului este dominat de
formulele specifice de comunicare impuse de programele de chat, de internet.
În concluzie, putem face observaţia că omul
postmodern nu mai trăieşte „nostalgia dureroasă a unui limbaj unic” tocmai
pentru că are posibilitatea creării unui limbaj unic. Omul postmodern nu mai
trăieşte în ruptura comunicării. Pentru el, comunicarea este posibilă, iar
stilul contează mai puţin, deoarece e dominat de ludic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu