De-a lungul
dezvoltării lor culturale, românii s-au arătat preocupaţi de înţelegerea
acestei dezvoltări ca fenomen dublu: pe de o parte, expresie a unor trăsături
spirituale proprii, pe de altă parte, ca expresie a interacţiunii cu alte
culturi şi a influenţelor suportate din partea acelora care au marcat istoria
lor.
Încă de la primele
manifestări ale culturii române, la cronicari, tema condiţiei noastre istorice
( „în calea tuturor răutăţilor” ) şi culturale de graniţă este prezentă.
Interogaţiile de tip autoreflexiv şi dorinţa de a şti „cine suntem” intră
într-o nouă etapă din momentul istoric al Unirii Principatelor şi al
constituirii naţiunii române moderne.
Reperele pe baza
cărora s-a construit imaginea de sine a românilor s-au diversificat, formarea
poporului şi a limbii, istoria, literatura furnizând „banca de date” pentru
acest demers. Astfel, odată cu problema originilor se conturează şi aceea a
influenţelor, a relaţiilor cu alte culturi şi a contribuţiei acestora la
cultura română. Ca şi problema originilor, cea a influenţelor culturale a
parcurs diferite momente şi a apelat la diferite registre de interpretare: rădăcinile
noastre culturale au fost plasate în continuitatea Orientului sau, dimpotrivă,
în cea a Occidentului.
Între Orient şi
Occident
Orient şi Occident
sunt doi termeni care devin concepte culturale şi identitare odată cu
confruntările între civilizaţii pe care le deschid marile descoperiri
geografice. Unul dintre sensurile acestor concepte culturale decurge din rolul
lor de a concentra experienţa relaţiei cu altă cultură, cu Celălalt. Conţinutul
celor doi termeni nu este însă univoc, ci încărcat de sensuri în care se ţes şi
conlucrează numeroase variabile: istorice, politice, religioase - culturale, în
general.
Originile celor doi
termeni sunt analizate de E. Said (Orientalism. Concepţiile occidentale
despre Orient, 1978), din perspectiva experienţei coloniale a Europei:
„Orientul nu este
numai adiacent Europei, el este, de asemenea, locul celor mai mari, mai
bogate, mai vechi colonii ale Europei, sursa civilizaţiilor şi a limbilor ei,
concurentul ei cultural şi una dintre cele mai profunde şi mai recurente
imagini a Celuilalt. în plus, Orientul a ajutat la definirea Europei (sau a
Vestului) ca fiind contrastul propriei imagini, idei, personalităţi,
experienţe."
„Oamenii au împărţit
întotdeauna lumea în regiuni, distincte în mod real sau imaginar una de alta.
Demarcaţia absolută dintre Est şi Vest [...] s-a construit în ani, chiar în
secole. Au existat, desigur, nenumărate călătorii soldate cu descoperiri; au
existat contacte prin intermediul comerţului şi al războiului. Dar mai mult,
începând cu mijlocul secolului al XVIII-lea, au existat două elemente
principale în relaţia dintre Est şi Vest. Unul a fost sporirea cunoştinţelor
sistematice ale europenilor despre Orient, ca urmare a extinderii coloniilor,
ca şi a interesului larg pentru ceea ce era străin şi necunoscut [...]; în plus, acestor cunoştinţe sistematice li s-a
adăugat o producţie literară considerabilă, datorată romancierilor,
poeţilor, traducătorilor şi călătorilor
talentaţi. Cealaltă trăsătură a relaţiilor dintre Orient şi Europa a fost
faptul că Europa s-a aflat mereu pe o poziţie de forţă, ca să nu spunem de
dominaţie.”
Un alt exemplu ar
putea fi reprezentat de emblema teritorială a capitalei, numită „micul Paris”,
prin care, în perioada dintre cele războaie
mondiale, s-a elaborat imaginea onorantă a unei capitale româneşti cu model
european, Parisul.
La capătul celălalt
al continentului se află Bizanţul, Constantinopolul, Istanbulul de astăzi,
emblema culturii de contrast, invocată şi ea în reprezentările de sine ale
românilor şi proiectată în imaginea unui Bucureşti pestriţ, necoagulat, fără
centru. Literatura a produs variantele „de hârtie” ale acestor spaţii, cu rol
hotărâtor în reprezentările noastre, căci, de multe ori, Bucureştiul occidental
din scrierile Hortensiei Papadat-Bengescu, ale lui Camil Petrescu, Mircea
Eliade, G. Călinescu, scriitori studiaţi în şcoală, poate fi mai adevărat decât
cel de fiecare zi. Cum adevărat este şi cel balcanic, „de mahala”, din opera
lui I.L. Caragiale sau cel al fiului său, Mateiu Caragiale, romanul Craii de Curtea-Veche.
Mihai Ralea, în studiul Fenomenul
românesc, identifică trăsături esenţiale ale occidentalului şi ale
orientalului: „Sub diferite variaţii de detaliu, omul care locuieşte
continentul nostru se prezintă sub două tipuri bine definite: occidentalul şi
orientalul. În apusul şi centrul Europei, domneşte o mentalitate, iar către
răsărit, către posturile cele mai avansate ale Asiei, o alta. Englezul,
francezul, germanul, italianul, scandinavul cu toate deosebirile dintre ei,
constituie la un loc acelaşi fel de civilizaţie. Tehnicile lor, felul de a
vedea viaţa, felul adaptării la mediu sunt comune. Dincolo, la frontierele
Asiei, ca o peninsulă intrată în viaţa Europei, turcii, ruşii, o parte din
popoarele balcanice constituie o altă lume, cu alte legi, cu alt suflet, cu
altă filozofie. Toată civilizaţia occidentală stă într-un singur cuvânt: aptitudine
creatoare. Ridicat deasupra mediului, dominându-1 prin stăpânire de
sine, prin curaj, prin răbdare şi iniţiativă, occidentalul e spirit activ mai
înainte de toate. El preface ambianţa, sfinţeşte locul, căruia îi impune legea
şi ideea sa şi care îl ascultă docil şi învins. Apuseanul e stăpânul voinţei
sale elastice şi ferme în acelaşi timp şi pentru aceasta e şi stăpânul
lucrurilor înconjurătoare. Curajul său e când temerar, când rezonabil. Ştie să
rişte şi să fie în acelaşi timp subjugă forţele naturii, sezoanele, fauna şi
flora. Dar mai ales a inventat tehnica, care i-a devenit aliată ascultătoare.
[...]
În asemenea
condiţii, filozofia sa nu poate fi decât voluntaristă. El crede că totul e
posibil, e optimist în încrederea pe care o acordă forţelor sale, crede în
libertate, mai mult, în liber arbitru, pentru că rezistenţa determinismului orb
o învinge cu puterea înţelepciunii sale; forţează evenimentele prin voinţa sa
de triumf. Individualismul e, fără îndoială, idealul său ultim.
Psihologia orientalului
e exact contrară. Ea se reduce, de obicei, la o resemnare pasivă. Dacă
occidentalul se impune mediului, orientalul se supune. Forţa naturii îl
zăpăceşte, îl zdrobeşte, îl apasă. Recunoaşte într-însa cine ştie ce forţă
religioasă misterioasă, contra căreia i se pare inutil să mai lupte. Ordinea
evenimentelor i se pare stabilită de un zeu infailibil. Fatalismul, adică
constatarea acestei aşezări prestabilite şi pe care voinţa omului e prea slabă
ca să o îndrepte, i se pare singura soluţie. Totul e acceptat aşa cum se
prezintă. Nici un orgoliu, nici o ambiţie, nici o rezistenţă. Imaginaţia şi
voinţa nu prefac deloc realitatea înconjurătoare. Filozofia vieţii e supunerea,
resemnarea la forţele care ne depăşesc şi pe care nu le putem schimba, ci doar îmblânzi
prin ascultare. Idealul său e în masa anonimă, în colectivitatea absorbantă.
Între tipuri extreme de civilizaţie, între aceste două interpretări ale
existenţei, datorită a două structuri deosebite, între creaţiunea
occidentalului şi resemnarea orientalului, se poate găsi o valoare. Să numim
această structură sufletească adaptabilitate.”
Se remarcă,
aşadar, drept caracteristici esenţiale ale spiritului
occidental, activismul ( activitatea
), aptitudinea creatoare, voluntarismul, credinţa că totul e posibil,
încrederea în forţele proprii, afirmarea individualităţii.
În privinţa spiritului oriental, se remarcă,
dimpotrivă, resemnarea pasivă,
fatalismul, supunerea, masa anonimă.
Între aceste
tendinţe contradictorii, se situează mentalitatea românească, dominată de
structura sufletească pe care criticul o numeşte adaptabilitate.
Situată geografic
într-o zonă de frontieră, între Europa Răsăriteană, Balcani şi Europa
Centrală, România de azi este rezultatul unor influenţe venite, de-a lungul
istoriei, dinspre toate cele trei arii de civilizaţie.
Dacă Antichitatea
este marcată de extinderea Imperiului Roman la nord şi sud de Dunăre, în Evul
Mediu, Bizanţul devine principalul model politic, cultural şi religios, pentru
ca, începând din secolul al XIX-lea, românii să „descopere” Occidentul.
Paşoptiştii aleg modelul francez, iar junimiştii încearcă să-l impună pe cel
german. între cele două războaie, moderniştii, adepţi ai sincronizării cu
spiritul veacului, orientaţi spre cultura apuseană, intră în dispută cu
tradiţionaliştii autohtonişti, care doreau întoarcerea spre valorile româneşti
tradiţionale şi, prin ortodoxism, spre Orient. Este perioada cea mai fecundă a
culturii române. Perioada comunistă a însemnat însă o reorientare a României,
de data aceasta spre blocul ţărilor care au intrat în sfera politică sovietică.
Contactele de orice fel cu Occidentul sunt întrerupte. După căderea
comunismului, România reînnoadă relaţiile cu Occidentul şi năzuieşte spre
integrarea în Uniunea Europeană.
Şi în ceea ce
priveşte religia, românii s-au scindat între Orient şi Occident. Orientarea
unei părţi a românilor transilvăneni spre Apusul catolic, la începutul
secolului al XVIII-lea, a fost interpretată fie ca un gest de salvare a
credinţei şi individualităţii elementului românesc din Transilvania, fie ca o
subjugare la imperialismul papal şi o îngenunchere în faţa habsburgilor. în
perioada comunistă, Biserica Română Unită cu Roma şi cultul greco-catolic au
fost interzise, clericii care au refuzat să treacă la ortodoxism au fost
închişi, iar lăcaşurile de cult au fost preluate de ortodocşi. După 1990,
încercările de reconciliere dintre cele două biserici rămân mai mult la
nivelul declaraţiilor.
Apartenenţa României la Orient sau la Occident poate fi discutată
pe mai multe planuri: geografic, istoric, politic, religios şi cultural. în
fiecare dintre acestea, adevărul se reconstituie din nenumărate nuanţe care,
pe de o parte, pun în lumină interferenţe complexe, iar, pe de altă, relevă
simplismul clişeelor dihotomice legate de cele două civilizaţii.
O discuţie
despre felul în care România se defineşte prin raportare la Occident sau la Orient poate fi interesantă
din/ în perspectiva integrării României în Uniunea Europeană. Mai ales, în
condiţiile în care unele sondaje de opinie contrazic voinţa politică şi converg
spre ideea că ne îndreptăm într-o „direcţie greşită”.
În măsura în care
astăzi acceptăm ideea că ambele tipuri de civilizaţie, orientală şi occidentală,
au avut rolul lor în dezvoltarea culturii române şi că este mai interesant să
înţelegem contextul, cauzele şi efectele acestor influenţe decât să cântărim
proporţia în care ele s-au manifestat sau se manifestă în spaţiul românesc, o
discuţie despre raportarea faţă de Orient sau Occident este mai curând menită
să ne ajute să înţelegem profilul spiritual al românilor sau mentalităţile
acestora. Alegerea de azi a României de a se alătura Europei occidentale nu
înseamnă negarea influenţelor orientale, ci ar trebui să presupună un exerciţiu
de reflecţie de tip maiorescian: în ce măsură formele instituţionale europene
şi, implicit, valorile occidentale pot fi asimilate la noi sau pot schimba
mentalităţile balcanice şi orientale ale românilor? Vin ele pe un fond
nepregătit, sunt „forme fără fond", aşa cum afirma mentorul junimist
despre importurile occidentale de la sfârşitul secolului al XIX-lea? în timp,
s-a dovedit că Maiorescu s-a înşelat şi că formele au reuşit să creeze sau să
modifice fondul, mentalităţile. Se poate repeta astăzi un astfel de proces
sau, într-un context schimbat, nu ne putem aştepta la „repetarea istoriei”?
Aşa cum o sugerează şi Vasile Alecsandri, în Balta
Albă, amestecul ciudat şi pitoresc oferit de civilizaţia
românească provoca uimire. Este adevărat că românii au receptat influenţe
atât de diverse de-a lungul timpului, încât ne putem întreba care este, în
fond, specificul naţional al culturii şi civilizaţiei româneşti. După unii,
acesta ţine exclusiv de fondul autohton (substratul antic, ortodoxismul,
civilizaţia rurală şi folclorul), iar după alţii acesta este tocmai rezultatul
feluritelor îmbinări ale influenţelor străine cu acest filon autohton.
Indiferent cum ne plasăm faţă de aceste poziţii, nu putem să nu acceptăm
evidenţa că jocul contrariilor şi al eterogenităţii este prezent în întreaga
noastră cultură şi că deschiderea spre asimilarea unor modele foarte diferite,
văzută adesea ca reflex al unui complex de inferioritate, vădeşte dorinţa de
apropiere faţă de „ceilalţi", altfel decât noi, dorinţa de a fi în dialog
cu aceştia.
Conotaţiile
negative asociate influenţelor orientale în cultura şi mentalităţile româneşti
sunt foarte puternice. Ele au fost identificate, de-a lungul timpului, cu
„alterarea" purităţii romane a neamului sau a latinităţii limbii române,
cu instabilitatea politică a epocii fanariote, în general cu o mentalitate
retrogradă şi neserioasă, marcată de superficialitate, a populaţiei şi, mai
recent, cu o ideologie totalitară, cea comunistă. Pe de altă parte, felul în
care cultura a valorificat fondul balcanic al mentalului colectiv demonstrează
faptul că această latură este vie şi viguroasă în profilul nostru spiritual
(să-i amintim doar pe Anton Pann, I. L. Caragiale, Mateiu Caragiale sau Ion
Barbu). Ea intră însă în concurenţă, din perspectivă diacronică, cu fondul
profund al culturii populare româneşti, iar din perspectivă sincronică, cu
mentalitatea diferită a populaţiei din unele zone ale României aflate sub
influenţe occidentale (unele regiuni ale Transilvaniei, de pildă). Mai mult, în
perioada interbelică, s-a pus aproape semnul egalităţii între autohtonism/
tradiţionalism şi Orient, pe de o parte, şi deschidere/ modernizare şi
Occident, pe de alta. Cu alte cuvinte, Orientul însemna de fapt izolare, iar
Occidentul simboliza dialogul. Astăzi, ca urmare a traumelor suferite în timpul
comunismului, Răsăritul înseamnă iarăşi trecut, în vreme ce Apusul este asociat
simbolic viitorului. Dar acestea sunt în fond clişee, care nu fac decât să
deformeze o imagine mult mai complexă şi mai nuanţată a realităţii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu